torsdag 15 november 2012

Framtidsscenario i åk 6

I miljöundervisningen fick åk 6 en uppgift att tänka sig in i framtiden till år 2100. Du står på din gamla skolgård och ser barn i skolbyggnaden. Men skolan och skolgården ser annorlunda ut. Du tittar dig omkring. Hur ser husen i området ut? Vad finns på gårdarna? Hur tar sig folk fram? Bär de på något speciellt?

Berättelse 1
Alla åker runt på flygande rullskridskor och alla har varsin IPad. Det finns en portal där man kan välja vad man vill ha för mat. Alla barnen är överviktiga och det är väldigt nerskräpat. De är överviktiga för att de inte rör på sig. I stället för att ha historia åker de runt i en tidskapsel och på så sätt kan de göra reportage om både framtiden och förr i tiden. Alla växter är gjorda av plast eftersom inget kan växa i den obördiga jorden.

Berättelse 2
Skolan finns inte. Allting är elektriskt. Svävande bilar, istället för flygplan har vi teleportörer. Man kommer kunna bo på månen eller mars. Man kommer att kunna säga vad man vill titta på, vilken film eller serie på tv. Vi kommer att ha ett (svettband) eller något annat så när man vill in på datorn så tänker man det så kommer det fram en dataskärm framför en och det är samma sak om man vill ringa. Bilarna är elbilar.

Berättelse 3
Flygande bilar, teleportörklocka med olika alternativ som man har skrivit in. Man har planterat träd i hela Sydamerika så att människor kan andas fräsch luft. Det är väldigt tätt befolkat. Fordonen släpper inte ut några miljögifter. Ko-pruttar förvandlas till energi som kan användas. Det kommer att vara miljövänligare värld hoppas vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar